Direktør: - Vi har på bare to år bevist, at Wolt Market er en gevinst
Det kræver effektivitet og hårdt arbejde, hvis man vil vinde i logistikkampen i dagligvarehandlen.
Det gælder i særdeleshed for en virksomhed som Wolt Market, der har en ambition om at kunne levere varerne til kunden på kun 30 minutter.
- Vi skal være mere effektive end alle andre dagligvarebutikker, siger virksomhedens direktør, Mikkel Freiesleben og tilføjer:
- Selvfølgelig skal man ikke drive rovdrift på sine medarbejdere, men vi er nødt til at være effektive, hvis vi skal være profitable. Det kræver, at der bliver arbejdet igennem, og at man hele tiden gør sit bedste, og det er mine medarbejdere enormt dygtige til.
Wolt Market-direktøren er klar over, at det for udenforstående kan virke som en voldsom udmelding, men han minder om, at der også bliver arbejdet hårdt i resten af dagligvarebranchen.
- Der er ingen af konkurrenterne i dagligvaremarkedet, som er blevet succesfulde ved ikke at være effektive. Derfor forsøger vi hele tiden at få vækstet vores kurv, så hver kunde køber mere, og samtidig blive mere effektive i forhold til pakningen, siger Mikkel Freiesleben.
Vækstpotentiale
Wolt Market er et selvstændigt datterselskab hos Wolt, som sælger sine produkter gennem Wolt-appen.
Forretningsmodellen går ud på at levere dagligvarer fra ni forskellige lokationer i Danmarks største byer, og målet er, at kunden får sine varer så hurtigt som muligt efter bestilling.
Ligesom med hjemmeleveringen fra de mere traditionelle supermarkeder kæmper Wolt Market med den udfordring, at omkostninger for levering, pakning og plukning ikke må blive for høje.
- Der er ingen tvivl om, at der er nogle markeder, som er lettere end andre. Det er lettere at være profitabel i et lavtlønsland end i Norden. Men i sidste ende handler det hele om volumen, siger Mikkel Freiesleben.
Når det er så svært at gøre profitabelt, kunne man jo have mistanke om, at Wolt Market bare eksisterer for at gøre hele Wolt-universet mere attraktivt ved også at tilbyde levering af dagligvarer. Hvad tænker du om det?
- Det er ikke en dårlig teori. I bund og grund har vi jo været et proof-of-koncept. Men i dag er vi meget mere end det. Vi ekspanderer vores koncept både i Danmark og ude i verden. Så vi er der ikke bare for at gøre platformen attraktiv. Vi skal også være en profitabel forretning alene, svarer Mikkel Freiesleben.
Kampen med kommunen
Mens de hårde markedsvilkår altså ikke bekymrer Mikkel Freiesleben, kæmper Wolt Market med en anden udfordring.
Kritikere af konceptet anser nemlig butikkerne som en form for lagerbygninger. Derfor argumenterer de for, at butikkerne ikke burde være placeret inde midt i byen. Ifølge kritikerne ødelægger det nemlig både byliv og den fysiske detailhandel, hvis det sparsomme byrum skal bruges til lagerlokaler.
- Det er nok en af de største risici, der er for vores forretning. Hvis vi bliver tvunget væk, vil det medføre nogle store omkostninger, som vi ikke nødvendigvis har budgetteret med, siger direktøren.
I flere europæiske byer som eksempelvis Amsterdam har de lokale myndigheder slået hårdt ned på onlinesupermarkedernes lagerbutikker.
Og både på Amager og på Vesterbro måtte Wolt Market lukke, fordi kommunen, med henvisning til lokalplanen, forbød lagerbygninger.
Mikkel Freiesleben mener dog ikke, at man kan kategorisere butikkerne som lagerbygninger. Han sammenligner dem nærmere med GLS-pakkebutikkerne og peger på, at man f.eks. godt kan købe varer gennem Wolt-appen og selv hente dem i butikken.
- Det har været en af de største forskelle mellem os og Gorillaz, og det har vi nok ikke været gode nok til at kommunikere. Jeg synes egentlig, at vi har gjort meget for at leve op til de krav, der er til butikker i gadebilledet, siger han og tilføjer:
- Der er kun en håndfuld Wolt Market-butikker i København, mens der er supermarkeder på hvert andet hjørne. Vi har på bare to år bevist, at Wolt Market er en gevinst for mange københavnere, og at vi kan tilpasse os til politiske ønsker og inkludere lokale producenter.